Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Marthevdh - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Marthevdh - WaarBenJij.nu

Vietnam

16 Oktober 2014 | Vietnam, Hué

Sorry, ik heb al een tijdje niks meer van me laten horen, vanwege eem druk programma maar vooral ook door het slechte tot geen wifi.
De volgende bestemming naar de Filipijnen was Kuala lumpur, hier arriveerde ik pas laat in de avond. De volgende dag zijn Jaina en ik naar de Batu caves geweest, In deze grotten zijn allemaal hindoeïstische beelden geplaatst, vandaar dat er voornamelijk hindoes hier als toerist rondlopen. s'Avonds hebben we de bekende towers bezocht, in deze towers bevinden zich vele winkels, kantoorpanden en in de top een bar. Helaas was de prijs om de top van de toren te bezoeken veel te hoog, en hebben we het alleen van de grond bekeken. In de nacht vertrokken we alweer voor onze vlucht. Jaina vloog die nacht naar Laos en ik vloog naar hanoi. Op het vliegveld van hanoi wachtte ik op laura, die vanuit nederland hier naar toe zou komen.
Helaas werden we bij de taxi al opgelicht, we betaalde in dollars en de chauffeur gaf Vietnamese dongen terug, natuurlijk veel te weinig. Zo iets gaat ons niet nog een keer gebeuren.
Hanoi zelf is wel een aardige stad, het oude gedeelte bevat veel smalle straatjes. In elke straat verkoopt men iets anders, zo heb je de pannenstraat, tassenstraat, fruitstraat etc. Het verkeer van Hanoi is echt verschillend van Cebu, hier rijden echt veel meer scooters. Bovendien kijken de mensen hier totaal niet waar ze rijden, kijken niet in de spiegels en ik heb het vermoeden dat meer dan 50% geen rijbewijs heeft. De rijbaan indeling is hier echt apart, wanneer je de stad uit bent zie je wegen met 3 rijstroken. De linkse is voor auto's en taxi's, de midfdelste voor vrachtwagens en de rechtse voor alle scooters/moters.
Donderdagavond zijn we naar Sapa vertrokken, we deelde kamer van de nachtrein samen met roy en Renee. Zij gaan, net als nog 1 engels stel, met ons de trekking doen. Toen we uitstapte bij Sapa werden we echt overrompeld door alle vrouwen die ons spullen wilden verkopen. Gelukkig konden we snel door naar het ontbijt en hadden we er geen last meer van. Onze gids was een vrouw van de red dzao stam, bij haar thuis zouden we ook overnachten.
De trekking was redelijk zwaar, we gingen over veel modderige paadjes, het was erg warmn en ik had een veelste zware rugzak. De omgeving tijdens de trekking was erg mooi, veel rijstvelden (helaas was net vorige week de rijst geoogst), riviertje, bossen en bergen. Tot de lunch liepen meerdere van die vrouwtjes mee, wat best handig was ze hielpen je bij de moeilijke paadjes. Tijdens de lunch begonnen ze allemaal spullen te verkopen als tegenprestatie. Meerdere vrouwen kregen ook ruzie omdat niet iedereen wat had verkocht. Na de verkoop vertrokken ze weer en zijn we verder gegaan onder leiding van alleen de gids.
Het huis van onze gids, was erg primitief. Het was eigenlijk een grote schuur met bijna geen ramen. Midden in het huis werd gekookt op vuur. Wij hadden een aparte kamer aan het huis, hier stonden 8 bedden inclusief klamboe. Ze hadden geen badkamer, onder een afdak stonden 2 grote tonnen met water, en nog 2 houtentonnen die als bad fungeerde. De wc viel gelukkig mee, ondanks dat het een hurktoilet was, het was redelijk schoon en er was zelfs wcpapier. Tijdens de avond is 2 keer de stroom uitgevallen, en zag je helemaal niks meer in huis. Gelukkig ging de stroom weer aan toen we in bad konden. Het bad werd klaar gemaakt door water op het vuur te verwarmen en daar dan bladeren, de medicijnen, in mee te laten koken. Het water werd met bladeren en al in de houten gegoten en hier werd koud water aan toegevoegd. Het bad was erg goed, vooral na deze vermoeiende en vieze dag. Het dineer was ook echt goed, onze gids heeft 2 uur, in het donker, staan koken. Tijdens het eten zaten er ook 3 oude mannen aan de tafel, zij hebben echt niks gegeten. De mannen dronken aan een stuk door happy water, het is een sterke drank wat ze hier zelf maken. Een paar uur na het dineer schoven wij weer aan de tafel om te gaan kaarten, de oude mannetjes zaten hier ondertussen nog steeds te drinken. Een man was echt zat, toen hij ons zag kaarten wilde hij ook mee doen. Hij snapte er echt niks van, maar had zelf de grootste lol.
De volgende dag was het helaas erg mistig en viel er onderweg weinig te zien. In de middag begon het zelfs hard te regenen en zijn we gaan schuilen bij een winkeltje. De mensen daar leven gewoon in het winkeltje, zelf het bed staat in de winkel. Het varkenshok staat echt pal naast de wc, er zit alleen een golfplaat tussen, je kan zo de varkens zien lopen.
Nadat de regen was gestopt zijn we naar de grote weg gelopen om daar de bus naar sapa town te nemen. Sapa town vond ik niet heel bijzonder, je zag opzich wel veel verschillende bergvolkeren daar samen komen, maar ze wilden natuurlijk weer van alles aan je verkopen.
Na sapa town was het alweer tijd om naar de nachttrein te gaan. De terugreis vond ik wat minder, de trein reed dit keer veel harder, waardoor je hele bed trilde. Bij aankomst in Hanoi hadden we maar 2 uur tijd voordat we weer naar halong bay vertrokken. Voor de mensen die het niet kennen, dit is een hele grote baai waar veel rotsen uit het water stijgen. Hier heb ik 2 dagen op een boot geslapen. Overdag zijn we wezen kajakken, zwemmen, vissen, en hebben we een grot en pearl farm bezocht. Bij de pearl farm kon men zien welk proces men gebruikt om meer parels te verkrijgen. Normaal produceert ongeveer 1 op de 50.0000 oesters een parel. Deze produceert de oester door om het afval wat in zijn schelp komt een calciumlaagje te maken, dit wordt de parel. Hier in de farm stoppen ze plastic balletjes in de oester en hier maakt de oester dan een laagje omheen, zo verkrijgt men parels.

Na Halong bay zijn we met de nachttrein naar Hue gegaan. In Hue bevindt zich het citadel en de verboden stad. Tot de 2de wereldoorlog woonde hier nog een keizer. Voor het gewone volk was deze plek verboden, vandaar de naam. Het citadel en de verboden stad zijn echt heel groot, je kan er zo in verdwalen. Overal vind je mooie chineze gebouwen en parkjes. De verboden stad is echt een contrast met de rest van de stad, echt lekker rustig daar, zonder al die scootertjes.
Morgen vertrek ik naar Hoi an, ben benieuwd. Hopelijk tot snel!

• 16 Oktober 2014 - 15:10

Marga:

Hallo Marthe nou nou wat een genot om het te lezen en wat een prachtige foto's veel plezier groeten vanuit Puiflijk.

• 16 Oktober 2014 - 17:28

Joyce Leijen:

Hey Marthe,

Leuk verhaal weer en ook leuk om te lezen wat je zoal beleef.
    Over 3 weken begint ook mijn reis en zal ik aankomen in Hanoi, ik denk dat ik dan een beetje achter je aan reis (de zelfde route, richting het zuiden ;) ).

Gr, Joyce

• 17 Oktober 2014 - 08:40

Hanneke Streutjes:

Hallo Marthe,
    Weer een prachtig reisverslag,erg leuk om jouw zo te kunnen volgen.